zzp belasting

ZZP Belasting OB: eerste hulp bij Omzetbelasting!

De Omzetbelasting aangifte blijkt voor veel ZZP’ers lastig. Er is veel onduidelijkheid wat wel en niet in de OB aangifte moet worden gedaan.
Basisregels zijn natuurlijk te vinden op belastingdienst.nl. Helaas zijn er zoveel regels dat veel ZZP’ers na een paar onderwerpen afhaken. Wij krijgen vaak het verzoek om de ZZP Belasting OB voor de ZZP’er te regelen, omdat het teveel tijd kost.

Natuurlijk vind ik het fijn om nieuwe klanten te krijgen, maar wist je dat de ZZP Belasting OB helamaal niet zo moeilijk is? Je kunt het echt zelf doen, hieronder leg ik je uit hoe, Eerste Hulp Bij aangifte OB (EHBOB) !

Aanschaf producten of diensten

Inkopen die je doet voor je bedrijf hebben altijd een inkoop bon of een inkoopfactuur. Deze ben je verplicht bij te houden in je administratie. Op de bon staat het bedrag wat je als BTW terug kunt vragen van de belastingdienst. Heb je geen bon of factuur, dan mag je de BTW niet terug vragen via je aangifte OB over de aankoop. Wèl mag je het bedrag nog steeds boeken als kosten. Deze kosten zijn ook belangrijk, want met meer kosten hoef je minder winstbelasting the betalen aan het eind van het jaar.

ZZP belasting: Verkoopfacturen en afdracht BTW

Facturen die je zelf verstuurt naar aanleiding van het leveren van producten of werkzaamheden, kun je zowel met als zonder BTW versturen. De regels van de belastingdienst zijn hierover zwart-wit. Het is dus belangrijk om vooraf uit te zoeken of er BTW op jouw facturen moet of niet. Sommige beroepen hebben vrijstelling van BTW. Sommige beroepen (zoals bijvoorbeeld de bouw) mogen factureren met BTW verlegd. De Belastingdienst heeft hier speciale eisen voor. Bijvoorbeeld btw-nummer van de klant op de factuur en in de meeste gevallen moet men wel 21% BTW op de factuur vermelden.

Verkoop BTW minus Inkoop BTW is je aangifte OB

Laten we de ZZP Belasting OB makkelijker maken èn leuker. Alle BTW op je verkoopfacturen minus de BTW die op je inkoopbonnen of facturen staat dhet bedrag is wat je moet aangeven voor je ZZP Belasting OB.
Nog 1 belangrijk punt is dat de factuur of bon die je hebt van de inkoop, in de aangifte OB van die periode ook gedaan moeten worden. dus als je een bon een half jaar laat liggen, dan kan het zijn dat je die niet meer als kosten op mag voeren volgens de officiële regels van de Belastingdienst.

Voorbeeld:

In de periode van het derde kwartaal schaf ik gereedschap aan, tank ik met mijn auto en gebruik ik mijn telefoon en internet t.b.v. de zaak. Totale kosten: 1500,- euro ex BTW.
De BTW is 21% op alle producten, dus heb ik recht op 315,- euro teruggave.
In dezelfde periode factureer ik mijn uren naar de klanten en heb ik een omzet van 14.400,- euro (uurtarief 30,- euro maal 40 uur per week maal 12 weken in het derde kwartaal).
De BTW is 21% op mijn uren, dus moet ik afdragen 3024,- euro.
De aangifte is dus: 3024.- minus 315,- euro= Te betalen BTW 2709,- euro.

Zo simpel kan een aangifte ZZP Belasting OB zijn. Natuurlijk kan FreshZZP je helpen en volledig ontzorgen, als je dat wilt. Kijk gerust eens naar de boekhoudservices voor ZZP’ers die wij aanbieden.

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.