Coalitieakkoord rekeningrijden

Coalitieakkoord rekeningrijden drijft ZZP’ers tot wanhoop (opinie)

Precies 271 Dagen na de laatste verkiezingen is er eindelijk een coalitieakkoord gesloten. Kabinet Rutte-IV maakt zich klaar voor een regeerperiode in een tijd met veel tegenstellingen, poltitieke uitdagingen en niet te vergeten een pandemie. Wat kunnen we verwachten van het nieuwe kabinet? Welke impact heeft dit op ZZP’ers? We bekijken een aspect van het coalitieakkoord in detail: Rekeningrijden.

Geschatte leestijd: 6 minuten

ZZP’er kind van de rekening

In alle drukte rondom de formatie lijkt de ZZP’er kind van de rekening te worden van de Haagse aanpak. Zo was er al de “ruimhartige steun” eerder in December, die niet voor ZZP’ers geld, omdat ze anders “te lui” zouden worden.

Bron: NPOSTART.nl BNNVARA 11 December 2021

De TOZO (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers) was al beëindigd per 1 oktober 2021 voor ZZP’ers en wordt niet opnieuw geactiveerd. Het kabinet trekt de steun voor ZZP’ers in omdat er naar eigen zeggen “bij te ruime steun, te weinig prikkels zouden zijn voor ZZP’ers om in een andere branche te gaan werken”.

Wat is rekeningrijden?

De essentie van rekeningrijden is het betalen van belasting naar gebruik en uitstoot van je vervoermiddel. Dit zal gelden voor alle vervoermiddelen met een motor die gebruik maken van openbare wegen. Waar jarenlang het credo was: “koop een elektrische auto, dan betaal je geen of weinig motorrijtuigenbelasting (MRB)”, is dat van tafel in het huidige Coalitieakkoord rekeningrijden.

Bij dit pay-per-use model betaal je dus meer belasting als je meer gebruik maakt van je auto, of als hij sterk vervuilend is. Dit is vaak het geval met Youngtimers, oudere auto’s die op dit moment fiscaal erg aantrekkelijk zijn voor ondernemers.

Het voordeel van rekeningrijden is, dat betalen naar gebruik, de gebruiker ontmoedigt. Hierdoor draagt het concept bij aan de Nederlandse milieudoelstellingen en klimaatdoelen.

Overigens wordt de soep minder heet gegeten dan deze wordt opgediend. Het zal nog tot 2030 duren voordat de MRB volledig is vervangen door rekeningrijden. De transitie van MRB naar rekeningrijden zal naar alle waarschijnlijkheid wel snel beginnen.

Wat betekent het Coalitieakkoord rekeningrijden voor ZZP’ers?

Voor mensen die veel op de weg zitten, zal er behoorlijk wat veranderen.
De belangrijke punten die worden meegewogen bij rekeningrijden zijn:

  1. Het tijdstip waarop je op de weg rijd (reizen in de spits zal duurder zijn dan erbuiten)
  2. De plek waar je rijdt (reizen in/om grote steden zal duurder zijn dan buiten de bebouwde kom)
  3. Het milieulabel van je auto (vervuilende auto’s zullen meer betalen per kilometer)

Milieulabel

Om met de laatste te beginnen: is je auto onzuinig, betaal je meer per kilometer in dit coalitieakkoord rekeningrijden. DIt heeft invloed op ZZP’ers die veel kilometers maken in een Youngtimer of rijden in een luxe wagen met grote motor. Nu brandstofkosten al bijna onbetaalbaar zijn geworden, zal de belasting het plaatje afmaken. Een grote, luxe wagen, met een grote motor, wordt hiermee onhaalbaar voor veel ZZP’ers. Veel ZZP’ers zien het rijden in een wat mooiere auto als een beloning voor de zakelijke risico’s die ze nemen. Deze mooiere auto’s zijn vaak wat groter en vervuilender. Zij zullen de beloning in iets andersmoeten gaan zoeken, of accepteren dat de kosten heel hard zullen stijgen.

Rekeningrijden en ZZP'ers
Luxere en zwaardere auto’s zullen zwaarder belast worden dan lichtere auto’s

Alternatief óók duur

Omschakelen van je huidige auto naar een elektrische auto is duur. Koop je een auto of lease je die? Heb je geen redelijk recente auto, zal de waarde steeds verder dalen, terwijl de aanschafprijzen voor zuinige, elektrische auto’s constant hoog zijn. Bovendien is de accutechnologie nog niet zo ver gevorderd dat grotere afstanden overbrugd kunnen worden en auto’s snel weer opgeladen. Er is meer tijd nodig om innovatie en technologische ontwikkeling de kans te geven. Dit zal leiden tot lagere prijzen voor elektrische auto’s die praktischer in gebruik zijn door snellere laadtijden.

Betere wegen?

Het zou kunnen dat in de eerste jaren veel mensen meer belasting zullen moeten betalen. Als er meer belastinginkomsten zijn door vervoer, is het aannemelijk dat (een deel van) deze inkomsten opnieuw geinvesteerd worden in het wegennetwerk. Dit is zeker geen garantie, maar het zou kunnen. Nederland staat internationaal bekend om de goede kwaliteit van het wegennetwerk. Of het echt nóg beter moet is de vraag. Wellicht dat het nieuwe kabinet toch andere bestemmingen voor de hogere belastinginkomsten zal voorstellen, dit is niet vastgelegd in het Coalitieakkoord rekeningrijden.

Thuiswerken, niet voor iedereen!

Na enkele jaren Corona-pandemie hebben veel ZZP’ers ontdekt dat thuiswerken een oplossing kan zijn. Gewoon niet 60 kilometer rijden om een vergadering bij te wonen, maar thuis inbellen met Webex of Teams. Ook kunnen werkgevers en ZZP’ers samen bekijken of het mogelijk is wat “ruimhartiger” om te gaan met werktijden. Als we de spits uitspreiden over de hele dag, zal het aantal files omlaag gaan. Dit sluit aan bij de winst die het nieuwe kabinet verwacht te behalen: òfwel minder CO2 uitstoot, òfwel meer belastinginkomsten, of allebei.

Ben je een ZZP’er met een kantoorbaan, dan is het probleem inderdaad snel opgelost. Maar wat als je werkt als ZZP’er en je bent stratemaker? Dat lukt niet best vanuit huis. Of wat als je bezorger bent? Of taxichauffeur? Iedereen ziet de bui al hangen. deze groep ZZP’ers zal (veel) hogere kosten niet kunnen voorkomen. Het alternatief is prijzen verhogen. Wat dat betekent voor iedereen? Hogere kosten om pakketjes te versturen, verbouwkosten van je nieuwe huis gaan nog verder omhoog en een taxi of Uber nemen wordt onbetaalbaar.

Locatie, locatie, locatie

Tenslotte is er nog de plek waar je als ZZP’er je werk uitvoert. Op een paar gelukkigen na, hebben veel ZZP’ers hebben hun klanten niet voor het uitkiezen. Bevindt je klant zich in het centrum van een grote stad, is het te verwachten dat je belastingkosten fors zullen stijgen en doorrekenen in je tarief wordt onvermijdelijk. Neem voor advies over belastingen voor ZZP contact op met FreshZZP of kijk bij de Veelgestelde vragen.

Conclusie van het Coalitieakoord voor rekeningrijden

Als je genoodzaakt bent te rijden in de spits in en om de grote steden en je hebt ook nog eens een wat grotere auto nodig om je spullen te vervoeren, dan wordt het rijden heel erg duur. De nadruk ligt hierbij op “rijden”, want “bezit” zal minder hard of zelfs niet meer belast worden. Prijsstijgingen zijn te verwachten, dit zal direct of indirect bij de consument terecht komen.

Het is fijn dat na 271 dagen eindelijk een coalitieakkoord gesloten is, maar de roerige tijden voor de ZZP’er zijn nog niet voorbij. Autorijden is duur en zal nog duurder worden. Gelukkig is er nog genoeg tijd tot 2030 om goede alternatieven te vinden voor onze logistieke uitdaging.

De strekking van het Coalitieakkoordop gebied van rekeningrijden: “De heilige koe hoort in het weiland, niet in de stad en maakt vooral weinig kilometers.”

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.